Sider

mandag 1. juni 2015

case for NVDA

Case for nVidia.

nVidia er ett grafikkortselskap som er basert i Santa Clara, California.
Selskapets fokus er på visuell computing, dvs de lager grafikkort GPU's, og SOC's med fokus på visuellt krevende oppgaver. De er i pc'en din, i skyen og i superdatamaskiner verden rundt.

Hvorfor har jeg kjøpt?

Grafikk blir viktigere og viktigere. nVidia har i en årrekke vært lederen innen GPU for gaming på PC. De fleste dedikerte gamere har en gForce GPU og dette er fortsatt ett sterkt voksende maked.
Stadig mer av arbeidsoppgaver både hjemme og i arbeidslivet krever visuell computing, være det i arbeidsstasjonen eller visualisert grafikk gjennom nettskyen og en kraftig nettlinje. Og trendene går mot at bilen din blir stadig mer avansert. Vi har biler som kan kjøre seg selv. Alle de største bilprodusentene i verden  kjemper om å være først ute med nye hjelpemidler som vil gjøre føreren av bilen overflødig om ikke mange år.  Og ingen steder er evnen til å gjøre seg opp meninger om verden rundt deg i realtime og bruke den til å ta avgjørelser viktigere enn i denne settingen. 
Det er mange selskaper som bruker forskjellige teknologier til å oppnå dette, men jeg tror deep machine learning, kombinert med kraftige algoritmer og hurtig pixelprosessing blir fremtiden for dette segmentet. Ingen her er så dyktige som nVidia. 

I tillegg tror jeg VR, Virtual Reality, kommer til å ta verden med storm, nå som ENDELIG vi har datakreftene som trengs for å gjøre dette til en skikkelig opplevelse. Husker jeg hørte om VR allerede på 90 tallet, men probleme da er at man trengte en supercomputer på størrelse med ett varehus for å levere nok kraft til å gjøre verdenen man går inn i troverdig. Nå får du den kraften i en boks som er på størrelse med ett DVD-cover. Og vi er fortsatt i begynnelsen av den digitale revolusjonen:)

Hvis Facebook's Oculus går mainstream, noe jeg tror de vil, kommer de til å bruke nVidia.


Nå til tallene:

segment                          produkt                            salg i mill $              yoy vekst
Gaming
GTX GPUs for PC gaming and SHIELD devices
$587
25%
Enterprise
Quadro GPUs and GRID virtualization platform
$190
(4%)
HPC and cloud
Tesla GPUs
$79
57%
Automotive
Tegra chips for use in automobiles
$77
121%
OEM and IP
GPUs and Tegra chips sold to OEMS and IP licensing
$218
(38%)

Dette er for 1q16 som er de siste tallene de leverte.
Med en cap på ca 12mrd$, plassert i midten av noen svært viktige markeder og med en visjonær leder som har bygget en dedikert brukerbase i gaming og som forstår visuell computing, så tror jeg Nvidia vil outperforme markedet over de neste 10 årene.

Det er selvfølgelig endel risiko inne i bildet her. En konkurrent kan komme inn å lage ett produkt som er mye bedre, men det har ikke skjedd de siste 10 årene og nVidia bruker mye av sin cash-flow på R&D.
Markedet er ikke så stort at det har vært veldig aktuelt for mange av de store gutta å spille her. Det betyr av NVDA har mange grunnleggende patenter innen dette markedet. Intel har kjøpt lisens til å bruke deres teknologi fordi de ikke klarte å lage noe bedre selv. Denne lisensavtalen går ut i 2017 og vil være en motvind for NVDA for lisenspenger går rett til bunnlinja, men dette har vært kjent lenge og jeg tror det er priset inn. NVDA har en sak i retten mot Qualcom og Samsung nå og det er ventet svar på denne saken i løpet av sommeren. Da blir det sikkert nye støy, men jeg tror nok nVidia har en god case her, utifra det lille jeg ar satt meg inn i denne saken. Det er uansett ikke lisenspengene jeg kjøpet dette selskapet for.

De sitter i en sweet-spot innen så mange deler av data-markedet som jeg tror kommer til å vokse mye
de neste 10 årene, og som en langsiktig investor er dette en grei pris å komme inn på.

De betaler også ca1,8% utbytte med en lav payout ratio og endel hyggelige økninger de siste årene, som gir litt inntekt mens man venter på COD på VR powered by Nvidia;)

https://www.youtube.com/watch?v=j3vHv4lNvg4


4 kommentarer:

  1. hei

    Ser at Nvidia er helt oppe på nesten 70 dollar nå for aksje. Hvordan tror du fremsikten er? Litt skummelt å gå inn nå eller?
    Tenkte bare siden den alt har økt såpass mye siste året.

    SvarSlett
  2. Muligheten for dropp etter rapporten som kommer snart er høy. Hvis de ikke slår estimatene til analytikerene så er det nok mange momentum-tradere og sånn som vil ut. Er nok endel spekulasjon i bildet nå.

    Men på lang sikt tror jeg fortsatt på nVidia. Jeg holder fortsatt.. kjøpte faktisk litt mer på 34$ og det har blitt min største posisjon..

    SvarSlett
  3. Ser de er helt oppe i 109 nå, tenker du videre for de? Har de gitt gode signaler i det siste?

    Jeg tør ikke å gå inn nå, men skulle kanskje ha kjøpt meg litt opp i oktober når jeg spurte deg.

    SvarSlett
  4. Kursutviklingen har vært helt utrolig de siste månedene og aksjer er dyr nå. Jeg er ingen tekniker, men selv jeg ser at aksjen er i en tydelig bullish trend. Etter forrige rapport steg den kraftig, på svært gode tall, og den har fortsatt i samme retning. Personlig ser jeg ingen triggere på nedsiden før neste rapport. Men igjen, som sist, kan mange momentum-tradere hoppe av hvis ikke de over-leverer på rapport dagen.

    Jeg holdt meg litt for nesa (dyrt)og kjøpte faktisk mer på $85 etter rapporten sist og short term har jo det fungert veldig bra.

    Langsiktig fortsatt veldig troen på GPU's, Cuda som plattform, deep learning, osv.
    Kortsiktig aksjekurs-har ikke peil.

    Men dipper den under 100$ vil jeg ta litt profitt.. har fort blitt 30% av porteføljen..

    SvarSlett